torsdag den 26. februar 2015

Tomme flasker blev til "Lysestager"

Nu er det ved at være lang tid siden, jeg sidst har skrevet på bloggen, men jeg er i gang med to lidt større hækleprojekter, som ikke lige bliver færdig fra den ene dag til den anden.

Men i dag på min fridag havde jeg da lige lidt tid til at prøve en ny ting af.
Jeg har lavet "lysestager" af nogle gamle flasker, som ventede på at komme til genbrug. Men nu blev de genbrugt i hjemmet istedet.

Det fede er at det er super nemt og kun tager 10 min. Dette er den helt simple version, men man kan selvfølgelig altid gøre mere ved flaskerne bagefter, for at gøre dem mere pyntende.

Det skal du bruge:


       En flaske. Helst rengjort for mærkater 
Garn
Acetone (Neglelackfjerne)
Lighter eller andet ild.
En vask eller balje med godt koldt vand





Gør en balje eller vask klar med meget koldt vand. Dybt nok til at du kan dyppe flasken i det.
Rul garn om flasken ca. 15-20 gange rundt.
Tag det af flasken og dyp det i acetonen. Jeg hældte lidt acetone op i en lille skål og dyppede den lille garnrulle i det.
Vikkel det om flasken igen, der hvor du gerne vil lave bruddet og ret det ordentlig til.
Sæt ild til garnet og hold bunden af flasken opad og drej den rundt imens der er ild.
Når ilden er ved at gå ud, eller er gået ud, dypper du flasken i vandet og så skulle det gerne sige 
*PUF*
Og bunden skulle sprænge af.

Det er svært at lave et helt lige brud.

Jo tyndere glasset er jo mere revner det og det er svært at lave et helt lige brud.
En lidt tykkere flaske brækker mere lige og uden at krakelere for meget.

2 kommentarer:

  1. Hvor smart! Jeg kan især godt lide den klare flaske - den minder lidt om en gammel olielampe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er ret fin. Det er toppen af en æblecidereddike fra Urtekram :)

      Slet